Program dla szkół - mleko, owoce i warzywa

 

 

 „Program dla szkół” organizowany przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa jest to program o charakterze edukacyjnym, mający na celu kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych wśród dzieci, w szczególności zwiększenie spożycia owoców, warzyw oraz mleka i produktów mlecznych. Program skierowany jest dla dzieci w klasach I-V.

 

 

Cytat:

„ Gdzie nasze zdrowie?

W owocach i warzywach, każdy ci to powie.

Banan, gruszka i malinka

Niech twa minka będzie jak cytryna.

 

Pół jabłuszka, pół cytrynki

słodka buzia u chłopczyka i dziewczynki.

Jedz owoce i warzywa

To będziesz zdrów jak ryba”

 

 

 

Jedz owoce, jedz warzywa, a będziesz w energii pływał.

Jedz warzywa będziesz zdrów, jedz warzywa będziesz rósł.

 

Więcej warzyw i owoców, będziesz zdrowszy

- to jest sposób!

 

 

Jak już wszyscy wiemy owoce i warzywa są niezbędną częścią naszego codziennego jadłospisu.

 

Każdy z nas powinien przynajmniej raz dziennie zjadać posiłek, w którym są warzywa i owoce.

 

Gdybyśmy codziennie dostarczali swojemu organizmowi odpowiednią ilość witamin i składników odżywczych znajdujących się w owocach i warzywach na pewno mniej byśmy chorowali, czulibyśmy się lepiej, a na pewno i wyglądalibyśmy zdrowiej.

 

Warzywa i owoce zawierają takie witaminy jak:

prowitaminę A, potas czy wapń.

 

Nie bójmy się, więc i skorzystajmy z dobrodziejstw natury, a na pewno przyda nam się to w przyszłości.

 

 

Wyniki badań pokazują, że w owocach i w warzywach jest bardzo dużo składników odżywczych, witamin i błonnika. Są to największe źródła zdrowia i urody na całym świecie.

Badania dowiodły również, że picie soku i jedzenie warzyw i owoców wzmacnia: skórę, paznokcie, zęby, włosy.

Ale to jeszcze nie wszystko. Picie soku zaspokaja nasz apetyt i łaknienie. Picie soku w młodości zapobiega wczesnemu starzeniu się, daje nam siłę i energię na przyszłość.

 

 

 

Cytat:

„Witaminki, witaminki dla chłopczyka

i dziewczynki i dla ciebie też.

Jedz je właśnie kiedy chcesz.

Jedz marchewkę i banany,

żeby mieć uśmiech wspaniały,

a jedzenie nic nie szkodzi,

gdy się do szkoły chodzi”

 

 

Kliknij proszę na ten link:   http://www.5porcji.pl/

 

 

 

Pięć posiłków dziennie

  

 

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Powinno ono dostarczać 25- 30 % dziennego zapotrzebowania energetycznego. Należy tak skomponować śniadanie aby zawierało produkty ze wszystkich grup żywności.

II śniadanie i podwieczorek powinny dostarczać około 100- 200 kcal, mogą występować jako jogurt + owoc ( banan, brzoskwinia) lub np. z dodatkiem płatków zbożowych.

Obiad powinien dostarczać najwięcej kalorii. Aby posiłki były zdrowe należy ograniczyć ilość tłuszczu np. zastąpić mięso smażone gotowanym lub pieczonym bez dodatków tłuszczu. Nie możemy również zapominać o warzywach które dostarczają wiele ważnych składników i witamin do naszej diety.

Kolacja powinna być spożywana około 2- 3 godzin przed snem. Powinna ona dostarczać około 300 kcal. Posiłek ten powinien być lekkostrawny, bowiem zbyt obfity powoduje bóle brzucha, wzdęcia i problemy z zasypaniem.